Mühlburg/Bratislava
25. novembra (TASR) – Nemecký konštruktér motorov a automobilov Karl
Benz je mnohými považovaný za otca automobilu, pretože vytvoril prvé
prakticky použiteľné moderné vozidlo tohto druhu a zaviedol jeho sériovú
výrobu. Narodil sa 25. novembra 1844, teda pred 180 rokmi.
Benz a jeho nasledovníci autá neustále zdokonaľovali a vylepšovali.
Vytvorili priemysel s obratom stoviek miliárd eur, ktorý v súčasnosti po
celom svete zamestnáva milióny ľudí. Už viacero rokov má výraznú stopu
aj v slovenskej ekonomike. Globálne nabral kurz cez hybridnú sféru v
dlhšom výhľade na elekromobilizmus.
Karl Friedrich Benz sa narodil 25. novembra 1844 ako Karl Friedrich
Michael Vaillant v meste Mühlburg, ktoré je dnes štvrťou mesta Karlsruhe
v nemeckej spolkovej krajine Bádensko-Württembersko. Matka Josephine
Vaillantová a otec Johann Georg Benz sa vzali až niekoľko mesiacov po
jeho narodení – podľa vtedy platných zákonov získal otcove priezvisko až
po zosobášení rodičov. Keď mal iba dva roky, jeho otec zomrel na zápal
pľúc, jeho matka však napriek ťažkej finančnej situácii urobila maximum
pre jeho dobré vzdelanie. V škole exceloval a stal sa inžinierom
lokomotív ako jeho otec. Po škole vystriedal niekoľko rôznych
zamestnaní, v žiadnom z nich sa však nenašiel.
V roku 1871 si s Augustom Ritterom založili v Mannheime zlievareň železa
a strojnú dielňu, no finančne sa im nedarilo a stroje im boli po roku
súdne zhabané. Finančné problémy zažehnala jeho snúbenica Bertha
Ringerová, ktorá zo svojho vena kúpila Ritterov podiel v spoločnosti.
Bolo to prvýkrát, čo svojho muža podporila, nie však naposledy. Bertha
sa tiež zaujímala o motory a automobily, no v Bádenskom veľkovojvodstve
jej legislatíva zakazovala študovať.
Benz po svadbe ďalej pracoval v továrni, ktorú s manželkou vlastnili. V
roku 1878 začal v snahe zvýšiť príjmy domácnosti pracovať na nových
patentoch. Najskôr sa zameral na vytvorenie spoľahlivého dvojdobého
benzínového motora – patent naň získal 28. júna 1880.
Počas práce na dvojtaktnom motore si nechal patentovať aj niekoľko
ďalších vecí – škrtiacu klapku, elektrické zapaľovanie paliva iskrou z
batérie, elektrické sviečky, karburátor, spojku, prevodovku a vodný
chladič.
Benz bol geniálny konštruktér, no trpel podobným neduhom ako iní
technickí géniovia – nebol dobrý podnikateľ. Počas života založil
niekoľko spoločností a z niektorých pre nespokojnosť odišiel. V roku
1883 však Benz, Max Rose a Friedrich Wilhelm Eßlinger založili
spoločnosť na výrobu priemyselných strojov „Benz & Companie
Rheinische Gasmotoren-Fabrik“ (Benz & Cie). Spoločnosti sa darilo,
rástla a Benz dostal príležitosť pracovať na vývoji „koča bez koňa“ –
automobilu.
Automobil vychádzal z Benzovej záľuby – cyklistiky. Automobil Benz
Patent-Motorwagen mal tri kolesá (jedno vpredu, dve vzadu) vypletené
oceľovými špicmi podobne ako kolesá bicyklov. Poháňal ho štvordobý
jednovalcový motor Benzovho návrhu umiestnený medzi zadnými kolesami.
Motor nechladil uzavretý chladič, ale odparovacie chladenie, auto preto
napriek absencií koní potrebovalo pravidelne „napojiť“ vodou. Motor mal
výkon 0,75 konskej sily a auto dokázal poháňať rýchlosťou až 13
kilometrov za hodinu Výkon na nápravu prenášali dve valčekové reťaze
používané aj na bicykloch. Auto však bez pomoci do kopca vytlačiť
nedokázal.
Patent na „motorový koč“ Benz získal 29. januára 1886, predávať ho začal
v roku 1888. Väčšina smerovala do Francúzska, doma však veľký záujem
nevzbudili. Boli drahé, čmudili a boli považované za nespoľahlivé. Názor
verejnosti na autá zmenila až Bertha Benzová, ktorá spolu so svojimi
dvoma dospievajúcimi synmi Richardom a Eugenom 5. augusta 1888
absolvovala 104-kilometrovú jazdu z Mannheimu do Pforzheimu, aby
navštívila svoju matku. Musela vyriešiť niekoľko problémov – väčšinu
ciest tvorili koľaje vyjazdené vozmi neveľmi vhodné pre automobily. Auto
spaľovalo ligroín, no čerpacie stanice neexistovali a tak ho kupovala v
lekárňach. Opravila niekoľko porúch vozidla a vynašla niekoľko
zlepšení. Jedným z nich bolo brzdové obloženie z kože, ktoré na brzdy
pripevnil obuvník.
Bertha svojím kúskom vzbudila pozornosť celého sveta. Dopyt po autách
začal postupne stúpať a v roku 1899 bola spoločnosť Benz & Cie
najväčšou automobilkou s 589 vyrobenými kusmi. V roku 1895 vyrobil Karl
Benz tiež prvé autobusy poháňané motormi s interným spaľovaním –
dokázali naraz odviezť až osem ľudí.
Karl Benz zomrel 4. apríla 1929 v nemeckom meste Ladenburg a je
pochovaný na miestnom cintoríne. Jeho titul „otec automobilu“ býva
niekedy spochybňovaný – on sám totiž neprišiel s konceptom automobilu,
už pred patentovaním jeho vozidla sa objavili pokusy o jeho vytvorenie.
Využívali nielen motor s vnútorným spaľovaním, ale aj vodík alebo
dokonca elektromotory. Benzov automobil bol však prvý moderný, prakticky
použiteľný a v sériovej výrobe.